artykuły - Publiczne Gimnazjum im. Wincentego Witosa w Pławie

fotka
18-19.05.2016
Wycieczka w Świętokrzyskie

Za nami dwudniowa wycieczka w Góry Świętokrzyskie (17-18 maja), podczas której uczniowie uczestniczyli w lekcjach języka polskiego, historii, geografii, biologii i, oczywiście, wychowania fizycznego. Naszym założeniem było pokazanie młodzieży jak największej ilości ciekawych miejsc i zabytków, o których dotąd słyszeli z ust nauczycieli lub czytali w podręcznikach.

Byliśmy w Oblęgorku, w Muzeum Henryka Sienkiewicza, gdzie pani przewodnik niezwykle ciekawie opowiadała o życiu i twórczości tego słynnego, polskiego pisarza. Podziwialiśmy eksponaty znajdujące się w dworku, który H. Sienkiewicz otrzymał w darze od narodu polskiego w 1900 r. Odwiedziliśmy też Żeromszczyznę, Muzeum Stefana Żeromskiego ze słynnym "Szklanym Domem", Ciekoty (Owczary z "Syzyfowych prac"), a także "Klerykowskie Gimnazjum", szkołę w Kielcach, do której chodził Żeromski.

Zobaczyliśmy też pomnik przyrody - olbrzymi staruszek - dąb Bartek oraz najpiękniejszą polską Jaskinię Raj, która zachwyca bogactwem i różnorodnością kalcytowych form naciekowych. Podziwialiśmy występujące tam skupiska stalaktytów i stalagmitów o unikatowym na skalę światową zagęszczeniu.

Zdobywaliśmy jeden z najwyższych szczytów Gór Świętokrzyskich - Łysą Górę. Tam znajduje się Sanktuarium Relikwii Krzyża Świętego. Poznaliśmy historię klasztoru. W drodze podziwialiśmy rumowisko skalne gołoborze, piękne buki i jodły. Zwiedzaliśmy klasztor Świętego Krzyża oraz Muzeum Misyjne Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej. Udało się nam też zobaczyć nowoczesne Muzeum Przyrodnicze, w którym wystawa stanowi niezwykły spektakl światła, dźwięku i odgłosów przyrody w oparciu o multimedialne urządzenia, diagramy, zdjęcia, modele. Prezentuje elementy przyrody ożywionej i nieożywionej parku narodowego, historię powstania Gór Świętokrzyskich począwszy od paleozoiku. Pełni wrażeń zeszliśmy Drogą Królewską do Nowej Słupi. Dotarliśmy też do Chęcin, gdzie zwiedzaliśmy ruiny zamku oraz podziwialiśmy okolice z wysokości jednej z baszt.

Ostatnim etapem naszej wędrówki było Muzeum Minerałów i Skamieniałości. Podziwialiśmy tam okazy szafirów, rubinów, agatów itp. oraz ciekawe skamieliny pochodzące z różnych stron świata. Uczestniczyliśmy również w pokazie szlifowania kamieni szlachetnych.

Zamieszkaliśmy (niestety tylko na jedną noc) w pensjonacie "Pod Dębami". Humor dopisywał wszystkim gimnazjalistom oraz opiekunom. Z wycieczki oprócz niezapomnianych wrażeń przywieźliśmy mnóstwo zdjęć i pamiątek, w tym słynne czarownice z Łysej Góry.

25.05.2016
Galeria

Strona główna | INFO | Wiadomości | Galeria | Uczniowie | Nauczyciele | Rodzice | Pedagog | Dokumenty | Kontakt | Ogólna mapa witryny